Motorsporten är inte miljöfarlig!
Många av det svenska folket gillar inte motorsport så dom kommer tycka att den här artikeln är ointressant. Men om jag säger att motorsporten inte är så miljöfarlig som folk tror så är det nog några fler miljönissar som börjar rynka på näsan. Motorsporten utvecklas något enormt när det gäller miljöfronten, och reglementet blirhårdare och hårdare hela tiden. Dom flesta teamen i svensk kungaklass när det gäller banracing, STCC har färdig utvecklade biogas och flexifuel bilar. Men inte blir dom sämre för det, utan båda två teamen var med och slogs om både förar och team mästerskapet förra året. Det kan både dom inbitna motorsport fantasterna som inte vill att motorsporten utvecklas med miljöbränslen och dom som vill att motorsporten ska läggas ner helt, det går faktiskt att vinna och vara miljövänlig samtidigt.

När ett av STCC teamen tog initiativet att börja köra med bioetanol 2007 så sades det såhär på emotor.se’s hemsida 2007-10-11.- Vi tog ett stort steg mot att utveckla motorsporten i Sverige i en mer miljöanpassad riktning när vi inför 2007 års STCC-säsong beslutade att låta våra tävlingsbilar gå på miljöbränslet bioetanol (E85). Det ligger helt i linje med vårt seriösa och kraftfulla miljöengagemang här på vår hemmamarknad, tillägger Thomas Andersson, VD för Volvo Personbilar Sverige.
- Nu är tiden inne för att ta nästa steg inför kommande säsonger i STCC och att svara upp mot det växande internationella intresset för green racing, genom att utveckla en ny och modern grön tävlingsbil på Volvo C30-modellen. Vår C30 är den modell som tydligast visar upp Volvos miljöteknik på marknaden med varianter som Flexifuel och kommande 1,6 D Efficiency med en snittförbrukning på 0,45 liter per mil och CO2-utsläpp under 120 gram per kilometer, säger Derek Crabb chef för Volvo Cars Powertrain och nyligen utsedd till huvudansvarig för Volvo Personvagnars Motorsport avdelning.
Under första året som Polestar körde med E85 så var det såklart ett utvecklingsår eftersom att det var det första teamet någonsin som var miljövänliga. Det gick sisodär, dom slutade på femte och nionde plats i förarmästerskapet 2008. Men när tävlings säsongen 2009 drog igång så visade det sig att det skulle bli ett succé år. Dem kvalade bäst till varje tävling, och därefter vann de både föraremästerskapet och teammästerskapet. Det fortsatte även under säsongen 2010, de tog dom flesta snabbaste tiderna under kvalen och det höll i sig även i racen. Volvo tog hem teammästerskapet detta år. Vilket var en stor framgång för både miljön och svensk motorsport.

Men Polestar är inte det enda teamet i STCC som kör med biobränsle. År 2009 så introducerade Team Biogas.se två stycken gas driva VW Scirocco för att tävla, och dom hade som målsättning att vinna 2010. Vilket dom var nära på att göra, allting skulle avgöras i det sista racet, då det stod mellan just Polestar och Biogas, men det var en tredje bil som inte kör på miljöbränsle som vann. Biogas bilarna är lite annorlunda i jämnförelse med dom övriga i STCC. Eftersom att dom tappar så mycket effekt med gasdrivet, så dom får ha turbo vilket annars är förbjudet enligt reglementet. Till säsongen 2011 så räknar dom med att vara med i toppstriden om mästerskapet.
Kommentarer
Postat av: juliaericson
tack hjärtat! puss <3
Trackback